الثورة الجنسية في العالم العربي


haifa

 
 

 

 

بقلم مريم أبو عدس

مؤخرا عم بشوف كتير فيديو كليبات لأغاني عربية. و كلما اشوف اغاني اكتر بستغرب من الجرأة الواضحة في الأغاني. كتير واضح بالنسبة إلي انه في تيار مقاومة لقواعد الحرام والعيب الصارمة اللي بتحكم حياتنا في الشرق الأوسط،  اللي بتجبرنا انه نعيش بمعايير أخلاقية كتير عالية ومش واقعية في بعض الأحيان. تيار المقاومة هذا بدور حول شيء واحد …الجنس!

لسا التلفزيون هو وسيلة الإعلام الأكتر استعمالا في العالم العربي، والتناقضات التي تظهر من هذه  الوسيلة يمكن وصفها انها هائلة. في نفس الوقت اللي البنات البريئات بتعرضوا للقتل عشان الشرف، الرموز الجنسية العربية بتحركوا بأجسامهم المليانة و فساتينهم القصيرة على التلفزيونات الوطنية العربية بشكل دائم تقريبا، و لسعادة الغالبية العظمى من الشعب العربي و منهم الرجال اللي بيقتلوا اخواتهم للشرف. فبتساءل إذا كنا على عتبة ثورة لجنسية في العالم العربي؟

في اشي  جديد عم بصيرعلى الشارع العربي، شيء له  صبغة ثورية. الغريب بالموضوع أنه ما كان في عملية تطورية واضحة و بطيئة، التغيير صار فجأة و بسرعة ،  خلال العشر سنوات اللي مضوا، نتيجة للعولمة وثورة تكنولوجيا المعلومات. الشباب العرب اكتشفوا  مجال جديد بيسمح لهم يتجاوزوا القواعد الاجتماعية الصارمة. الاف اذا مش ملايين، من الشباب العرب عم بيلجأوا لعالم الإنترنت و المنتديات ومواقع الشبكات الاجتماعية مثل فيسبوك ، والدردشة، ونشر ومشاهدة فيديو على يوتيوب وإكبس و التدوين والكتابة.  ومعظمهم بعبروا عن مواضيع هم محرومين انهم يعبروا عنها او يستكشفوها بشكل علني، و اكيد هاي المواضيع معظمها اجتماعية و جنسية. (على عكس ما العالم بفكر.. انه الشباب العربي ملهي بالسياسة)

والسؤال اللي بطرح نفسه هون، هو كيف بتأثر هذه الثورة على المجتمعات العربية ، وخاصة انه المناقشة الفكرية حول موضوع الجنس لسا مش متماشية مع اللي بصير على أرض الواقع؟

إذا أخذنا لمحة سريعة ،  بنشوف أنه التربية الجنسية لسا لا تعتبر أولوية في النظم التعليمية  في العالم العربي. المدرسين ما يزالوا غير مؤهلين انهم يحكوا و يدرسوا هدا الموضوع بطريقة مبنية على اسس علمية. العرب لسا عندهم شعور زائف بالأمان، و يمكن هذا السبب في أنه الشرق الأوسط هو ثاني أسرع منطقة بصير فيها انتشار لوباء فيروس نقص المناعة البشرية في العالم (الإيدز). اليوم في حوالي 380 ألف حالة معروفة. السنة الماضية كان عدد الحالات الجديدة في العالم العربي تقريبا 36 ألف حالة اصابة جديدة بالمقارنة مع 15 ألف في قارة أوروبا كلها! القارة  اللي بنتهمها بالليبرالية والحرية والإباحية و السفالة!

وين نحنا؟ شو تداعيات هذه الثورة على مجتمعاتنا العربية؟ هل يا ترى رح نلحق بركب أسلافنا في عز الإمبراطورية الإسلامية؟ اسلافنا اللي احتفلوا بالجنس وفهموا قيمة المناقشة الفكرية حول الجنس؟  شو عم بنعمل حتى نحمي شبابنا من الأمراض الجنسية لأنه خط الحماية الأول (أي الثقافة والتقاليد والدين) اللي كنا معتمدين عليه عم بيفشل انه يوفرلهم الحماية؟

و هلأ بمناسبة الحديث عن الجنس وفيروس نقص المناعة البشرية، بوصيكم تحضروا فيلم “كل شيء عن أمي” – “All about my mother” لأني بعتقد ان المخرج المودوفار هو الوحيد الذي بيقدر ان يحكي عن هذي المفاهيم بطريقة  كتير مبدعة وخلاقة.

 

 

 




  • Barghouthi

    The way you try to communicate to the audience is great but come on Mariam, with Almodovar you lost that point :) (one of my favourite movies by the way).

  • http://twitter.com/alsallal alsallal

    مرحبا مريم!
    بصراحة تضايقت من استخدامك للعامية في موضوعك، فالأولى أن نكتب بلغتنا الفصحى لنحافظ عليها، أليس كذلك ؟
    نحن في وطننا العربي نحتاج إلى إضافة الثقافة الجنسية إلى مناهجنا الدراسية في المدارس والجامعات.
    فالجهل بهذه الأمور هو احد أهم الأسباب وراء زيادة نسبة الأمراض الجنسية في بلادنا مقابل نسبتها في أوروبا وغيرها من بقاع المعمورة.
    طبعاً للأسباب بقية، فضعف الوازع الديني، وما تساهم به الفضائيات العربية من أفكار ومشاهد وأفلام ومسلسلات وأغاني عربية تؤثر بشكل مباشر في القيم الأخلاقية والثقافية في مجتمعاتنا ونرى انعكاساتها واضحة في سلوكات أفراد المجتمع شيئاً فشيئاً.
    ولا ننسى أيضاً نقطة مهمة ألا وهي تحول السياحة في بعض البلدان العربية إلى سياحة جنسية (أي سياحة بغرض ممارسة الجنس) والتي تشكل أكبر مصدر للأمراض الجنسية في البلاد العربية.

    تحية طيبة

  • Anas

    if you can't write proper arabic, write in english. I started reading the article but could not go past the first paragraph because of the colloquial arabic. Come on Mariam, you are one the people operating this wonderful website; set a good example.

  • bahloul

    i think that one of the main and important points to mention here is the time, because as i am seeing from most of our youth segment of society they are wasting their time with many things, they won't approach these things in a bad way if they utilizing their time in a good and beneficial manner, from many people i have heard (who been before to Europe) that most of the people are holding a book to read when they are in buses or other transportation, they are making use of time in a good manner, i am with you that we have to study this culture and teach it every where in schools, universities and homes, but also without our religious and social values being touched or harmed.

    thanks mariam for writing about this subject.

  • فوزي

    مريم, مقال ممتع.
    أنا من المعجبين جدا بـالمودوفار لكن لا أرى داعي لوجوده في هذا المقال وبوافق برغوثي بحكيه ! ! الثورة الجنسية تحصل ولا اراها كشيء سيء! خلي الناس تعيش, تعبر! خلي الشعب يتشللح, بركن تعلموا الناس انه ماحادا دخلوا كيف المرأة بدها تلبس, أو ما تلبس, أو بركن بيعترفوا انو كل شخص له الحق يمارس الجنس ويتصرف بجسده ! وبركن بس يعترفوا بهالحكي يصير عنا تعليم للثقافة الجنسيه بالمدارس !:) أنا بايد استخدامك للعاميه , من منطلق انه لازم يصير في كتب بالعاميه, وأدب بالعاميه أكتر مع عدم التخلي عن الفصحى , برأيي أحد أسباب انه الشعب العربي تحول لشعب ماعنده ثقافة القراءة هو انه فعليا معظم الادب “العربي” المتوفر مكتوب بلغة مختلفة جدا عن اللغة المحكيه, الإيمان بالوطنيه العربيه أو الحفاظ على الفصحة مابغير هاي الوقائع .

  • http://twitter.com/alsallal alsallal

    اللهجات العامية عامل يدفع إلى هدم اللغة العربية، فالفصحى تمتاز على كل هذه اللهجات المحكية بأنها موحدة ، من المحيط إلى الخليج،
    أما العامية فلكل بلد بل لكل قرية لكنتها التي تشتهر بها!
    لذلك حتى نحافظ على لغتنا العربية يتوجب علينا استخدامها الاستخدام الأمثل وبالطريقة التي تحافظ على وحدة كلمتها ولسانها العربي الفصيح.
    إذا كان الشعب العربي – على حد قولك- يعاني من الضعف الثقافي، فهذا سببه هو الابتعاد عن اللغة الفصحى بكل بساطة وليس العكس!
    لغتنا العربية ليست صعبة، بل لغة سلسة ومرنة وتصلح لكل زمان ومكان، والأجدر بنا الكتابة بها والحرص على تعلمها واستخدامها.

  • http://madas.jordanplanet.org/ mariam

    I guess is what i am trying to say here, is that we need more Arab directors to explore taboos, like Almodovar does…

  • Lara

    What is bad and above all of this crap is that men are looking to us, ladies, wanting us to be like the sex icons they see on TV an what is worse is that in return girls also dress and behave like the ones on TV. Women are not looked upon as human figures but as objects. This is not an Arabized look upon things, check out “Dream world” documentaries on YouTube.

  • http://madas.jordanplanet.org/ mariam

    شكرا للتعليق. صدقني انه القرار بالكتابة باللغه العامية لم يكن قرارا عشوائيا. أنا مغرمه باللغه العربية و بمكانتها بالعالم و بقدرتها لتسخير الكلمات كالسحر. و لكن الهدف من الكتابة باللغة العامية هو الإيحاء للأردنين ان يعبروا عن انفسهم حتى لو لم يكونوا كتابا مبدعين.

    أنا اشعر انه احد الأسباب للتخوف من الكتابة هو عدم درتنا للتعبير باللغة العربية. فأمامنا خيارين. هل نمتنع عن التعبير و نحافظ على لغتنا أم نعبر و نعمل ايضا بالمحافظة على لغتنا؟
    اما بالنسبة لرأيك، فأنا اشاطرك الرأي. على الحكومات العربيه تخطي حاجز الخوف و اعتماد الثقافة الجنسية في المناهج التعليمية

  • http://twitter.com/muhd muhd

    يعني هلأ بليز بأدر أشارك بهاد الموضوع الفزيع كتير؟

    الآن هذا هو شكل اللهجة العامية الذي يجب أن يحارب و ينقد نقد لاذع.. و الذي للأسف صار منتشر في كل مكان

    أما عامية مريم أبو عدس فأنا لا أرى أية شوائب فيها.. بل أؤيد وجهة نظرها.. و أرى أنها واضحه و مفهومه لأي شخص يتحدث العربيه

    أنا شايف انه المشكله تبدأ من البيت، نحن ببساطه لا نهتم بتربية أطفالنا إلا بعد ما يصير عمرهم من ٥ الى ٦ سنوات و أكثر في بعض الحالات.. يعني ما بنبدأ نوجه و نشد إلا بعد فوات الأوان. يعني بتلاقى الأم و الأب يسمحوا لأطفالهم بمشاهدة أو قراءة أو سماع أى شيء بحجة انهم لسا صغار.. مش فاهمين.. و هنا تبدأ المشكله

    أنا مؤمن بأن الطفل تبدأ تربيته يوم ميلاده.. و هنا التربيه لا أقصد بها المنع و الترهيب و الحرمان، إنما التوجيه و التأسيس السليم للطفل

  • Hamzeh N.

    I have to admit that I too found the Arabic in this article at least awkward. It just doesn't work. It's neither colloquial, nor standard, more like confused.

    You would have been better off making this a video blog, and I highly recommend that because the people on the receiving end get words, sound and picture.

  • http://theredqueenruns.deviantart.com/ Ayyoub

    regardless of the slang use (I don't care, it is the authors choice) but when it comes to sexual desire, men need to understand that if you want to goggle at another woman, you have to accept the fact that there is another person goggling at your sister, lets say, but the problem is, instead of fixing himself (the man) he tends to hide his sister, so he can goggle, without any conflicting guilt with another person goggle those closest to him, honor killings begin, when the man goggles a covered woman, and discovers that it is easy to be done ;) so again instead of fixing himself, he heads to his sister, to make sure he can goggle without the need to worry, so happy living (goggling) everyone, what a joyful life we are leading!

  • فارس

    الى مريم
    انا صراحة قراءة اول ثلاقة فقرات ووجدت انو المقال غير كامل وكاتبه غير ملم
    واذا بدي اكتب…ما رح اخلص
    بس للتذكير ارجعي الى فترة الستينات والسبعينات

    شكرا للمقال

  • مريم

    السيد فارس،

    الهدف من الكتابة بشكل عام هو خلق حوار. فأنا افضل أن تختلف معي بالرأي و تذكرنا بفترة الستينات و السبعينات، و تعلمنا من خبرتك الواسعة، بدل ما تقول انه اذا بدي اكتب ما رح اخلص. لأنك اذا اكتفيت بهذا القدر من المعلومات، لا احد يستفيد من انتقاداتك التي اتأمل ان تكون بناءة

  • darya tarawneh

    i read the article and the comments and i felt sad that Mariam has missed up in this one and she used a differnt way of expressing her openion about a certain topic, but most of the comments forgot the topic at hand , instead it is accusing the writer of not writing in the language that we understnad. i cant help but notice that most of the commets are from men and they are trying to change the subject and focus on another topic.i wonder if they still feel that is awkward discussing sexual actions and activities on this platform.!
    i hope not!
    since the any actions are performed behind the screen then it dose not accur in the real life and it is not real, we accept naked women on the T.V though she is arabic,but we wont accept seeing a sister or a wife in a short skirt for admiting that the later action is real and we have to deal with it in real life not behind a computer screen or T.V screen. Religion is not an enough motive or factor to solve this issue as it dosent stand a chance next to the escalating power of the mass media. those Taboos need to be resolved by looking at the society as one unit and not look at sex as a religious and cultural taboo! i noticed that younger generations are more open to this subject than my generation. am not very old by the way ! i agree with mariam ,a society with this rapid change needs to set rules and control buttons. other wise am afraid things are gonna get out of hand and gap in the society is going to be bigger!

  • http://theredqueenruns.deviantart.com/ Ayyoub

    I hear you, I prefer my wife to wear as hot as possible! love it! (I am currently dating a girl with a cool mohawk, and I find it beautiful) the thing is with the rest of the people, or lets say men, a close friend of mine in Dubai, was telling me he wants his wife to be able to party (i.e. drink alcohol, and go out with him at bars) but at the same time to wear hijab when necessary (when they go back to Egypt) and not because of his parents, just so when they are in Egypt the men wont harass her, I told him, if you think that way, there are million others in Egypt who think the same way, its the whole fear that is implanted in people, fear that is driving us crazy.

  • http://collective-tamayo.blogspot.com/ darya tarawneh

    though i feel both mad and sad to agree with your friend, but it is true! The fear of being harassed in the street is a factor in this equation! I had an experiment the other day. I decided to walk in the down town wearing a veil! Surprisingly people avoided me and I got less harassments and weirdly men addressed as my sister! While usually (am not veiled) they would harass me and call me all kinds of nicknames. I think this point is a bit scary as well and needs to be addressed!
    Looking at the point from another perspective, if it is fear that is holding us back maybe those video clips and naked women are doing something good to this community and we are going through a transitional phase! It least it will resolve curiosity regarding the other gender! and maybe somehow solve the fear issue!

  • Ameera

    personally, i love the fact that you wrote in slang (i would also do it but i don't have an Arabic keyboard here). I think it is a great idea to experiment and see whether it reaches a wider range of people or not. i honestly feel that writing in classical arabic sometimes makes the topic seem unreal somehow.. i don't know if it is just me but that is how i feel.

  • Pingback: 7iber Dot Com » اللغة العربية الفصحى ام اللهجة المحلية؟

  • mkzakaria

    Just a small point. I visited many European nations and spent few weeks there. This “myth” that people there read in buses is not true. In a whole metro or bus you might find one or two reading. They have a great audience for reading and books, but don't think it is that big deal. If you read 10 pages a day you will easily beat the average European readership. The other question is what are you reading? I am sure that Dime novels and cheap self help books will rank differently than other kind of books.
    One last note, I don't think there is a way for us to become enlightened nation without touching our religious and social values.

  • melicieuse

    Funny, I had the contrary experience I usually walk unveiled and I am avoided (maybe because I don't look the typical Arab girl) and a couple weeks ago I decided to veil because it was dusty and I had the worst harassment ever. Maybe it depends on the country you are in.

    I personally don't think these naked dancing dolls on our TV do us any good, imagine our average Joe Arab teenager born and breed in a conservative society having images of naked dolls blasted on his TV……my guess is he will build a distorted image of the opposite sex, he will expect all women to be top models or even worse he might classify all unveiled women as naked dancing dolls which in turn is probably why you noticed that when you walk in the street unveiled you get harassed (lets face it non of these Video girls are veiled).
    I think it all comes down to seeing women as an object, to me the debate goes far beyond veils, sexy video clips or a degradation of morals. To me it all comes down to a need to fundamentally change the way we think of women, to stop seeing her as merely a sexual object, women are not sex on legs they are human beings capable of walking shoulder to shoulder with the biggest men of this world. They are mothers, sisters, educators, doctors, thinkers, inventors, artists, politicians. Have you ever thought how come there are no half naked dancing playboys on these videos? why is it only women?
    When women are not seen as objects, they will chose to veil as a personal conviction and not just to avoid harassment and some will probably even continue dancing in those half naked videos but it will be from their personal conviction and not as many men will pay attention to it and they will probably not cause as much of a debate.

  • http://www.ruwwad.net/ majida khattab

    مرحبا ويعطيك العافيه ست مريم مش المهم لهجة ولغة الموضوع انا ارى ان المهم انك طرحتي الموضوع
    صراحة رايي انه الثقافة الجنسية او ما سميتيها بالثورة الجنسية مش معروضة عالفضائيات فقط بل بالشوارع وكانه الشوارع في ايامنا هذه صارت ملاهي ليلية ونهارية كمان وببلاش
    الله يسترنا من اللي جاي
    والسلام

  • http://www.ruwwad.net/ majida khattab

    مرحبا ويعطيك العافيه ست مريم مش المهم لهجة ولغة الموضوع انا ارى ان المهم انك طرحتي الموضوع
    صراحة رايي انه الثقافة الجنسية او ما سميتيها بالثورة الجنسية مش معروضة عالفضائيات فقط بل بالشوارع وكانه الشوارع في ايامنا هذه صارت ملاهي ليلية ونهارية كمان وببلاش
    الله يسترنا من اللي جاي
    والسلام